Sunday, May 10, 2009

BUAT MEREKA YANG BERGELAR SAHABAT

Minggu lepas saya berpeluang berjumpa dengan sahabat2 lame..sememangnya inilah detik yang saya nantikan..semasa sekolah dahulu, saya sedikit tersedar ( sedikit je ) bahawa untuk mencari 1000 orang musuh memang senang tapi untuk mencari seorang sahabat amat susah..sebab itu saya nasihatkan kepada diri dan juga pembaca sekalian supaya hargailah setiap pertemuan dan sahabat2 yang kalian ada sekarang kerna belum tentu pada masa hadapan anda dapat berjumpa dengan mereka.

Menjejakkan kaki di matrik mengajar saya erti bersahabat. Bila kata bersahabat semestinya kita mahukan hubungan itu disulami dengan kejujuran. Alangkahnya indahnya bersahabt lebih2 lagi apabila bersahabat kerna Allah.

Persahabatan kerana Allah adalah persahabatan yang tidak dicemari langsung apa2 niat yang tidak baik atau untuk kepentingan diri. Ini kerna ada juga orang yang bersahabat dan berkawan hanya untuk diajak teman gembira. Tapi bila bersedih semuanya lari entah kemana. Itulah lumrah manusia yang bersahabat bkan kerna Allah.

Istimewanya bersahabat ini telah dirakamkan dalam bebrapa hadis. Antara hadis yg sering kita dengar adalah yang diriwayatkan oleh al- Bukhari dan Muslim. Dalam hadis itu menyatakan antara 3 sifat yang memungkinkan kita menikmati kemanisan iman adalah tiada yang dicintai melebihi Allah dan Rasulullah, membenci kekufuran seperti dia membenci seksa neraka dan terakhir ialah mengasihi sahabat kerana Allah. Begitu tingginya kedudukan persahabatan yang terjalin hasil keikhlasan mencari redha ALLAH.

Hadis lain pula yang dibawa oleh Imam al –Nawawi. Antara 7 golongan yang akan dinaungi ‘Arasy diakhirat nanti adalah “ Dua orang sahabat yang bersahabat kerana Allah, bertemu kerana ALLAH dan berpisah kerna Allah.” Semoga kita semua dikurniakan persahabatn sebegini.

Ya Allah kurniakanla kami sahabat yang mengAsihi kami kerna-Mu, kurniakan juga kami kekuatan untuk mengasihi mereka dalam mencari keredhaan-Mu dan bantulah kami untuk bersama mentaati-Mu.”
" kemuliaanku kerna ISLAM"


0 comments: