Sunday, August 16, 2009

KAU MUNCUL LAGI






Ramadhan hampir tiba..lagi beberapa hari lagi jika dihitung..''masih sempat kah aku?'' aku bermonolog sendiri..X berani untuk meneka…hadis nabi juga ade kata, “sesuatu yang paling hampir dengan manusia adalah kematian”..jadi makin teringin aku bertemu ramadhan, semakin dekat pula rasanya kematian itu..berdoa je la..semoga hajat untk bertemu Ramadhan kesampaian setelah setahun penantian.


Bercerita mengenai Ramadhan, saya terpanggil untuk berkongsi mengenai peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Selatan Thai. Kita mungkin dah biasa bila menyentuh isu Palestin, buat kutipan sana-sini, ceramah mengenai Palestin,boikot barangan Yahudi, media-media pun sentiasa sibuk membuat liputan mengenai isu ini..sampaikan artis-artis kita pun sanggup mengadakan konsert hanya untuk mengutip sumbangan kepada Palestin!. Ok, yang tue mungkin kita sudah biasa dah semoga setiap tindakkan kita untuk membantu saudara se-Islam kita diberi ganjara oleh Allah.

Namun bila kata pasal selatan Thai, org hanya tahu yg selatan Thai sedang bergolak, x aman, ada pengeboman dan bla…bla...bla…(mungkin aku pun sama kalau tak blaja kat utara)..apa2 pun perkara nie buat aku lebih peka pada isu semasa.

Eh, apa kaitannyer dengan Ramadhan plak?!!


Ok la, saya crite skit. Peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Tak Bai berlaku pada bulan Ramadhan tahun 2004 (aku masih bersekolah menengah) yang menyebabkan kematian 85 org kerana sesak nafas ditindan beramai2 dalam trak askar. Liputannya di kaca tv telah menyedarkan ramai pihak terutama masyarakat Islam di sini. Namun begitu liputan media yang tidak konsisten menyebabkan majority masyarakat tidak memahami apakah yang sebenarnya berlaku di Selatan Thai.


Kisah penindasan dan peminggiran penduduk asal di Selatan Thai yang majoritinya adalah masyarakat Melayu Muslim, dari segi hak ekonomi, hak pendidikan, hak perundangan dn hak perjawatan dlm kerajaan tidak banyak yang diketahui umum. Inilah sebab2 berlakunya pemberontakan di wilayah ini. Selain peristiwa di Tak Bai, berlaku juga pengeboman di dalam Masjid Krisik dan beberapa siri pembunuhan beramai-ramai yang jelas bertentangan dengan hak2 kemanusiaan untuk menewaskan kumpulan pemisah dan sekaligus menjatuhkan imej tentera Selatan Thai dalam kalangan masyarakat dunia.


Perintah darurat yg tidak membenarkan warganegara asing masuk ke kawasan
‘ red zone’ berjaya menutup kes ini di mata masyarakat dunia. Di Malaysia pula, walaupun kita berjiran, liputan di Palestin adalah lebih berbanding negara jiran (Selatan Thailand).. kerana ape?!!..mungkin juga kerana kepentingan politik..


Namun apa yang berlaku sebenarnya, pembunuhan berlaku saban hari, ia dilakukan dengan penuh terancang dan mengelirukan masyarakat dunia untuk menutup kesalahan mereka. Kes yang terbaru adalah pembunuhan kejam 11 orang jemaah yang sedang solat Isyak di Masjid Al Furqan, Narathiwat pada 9 jun 2009. Jemaah ini dibunuh semasa mereka sedang rukuk’..ini diceritakan sendiri oleh aktivis pelajar dari Pathani. Majoriti masyarakat percaya bahawa ini berlaku disebabkan kumpulan ‘pengganas’ atau kumpulan ‘pemisah’ seprti yang diwar-warkan oleh media. Walhal mereka semua ditindas oleh pihak yang tidak mahukan agama Islam dan bangsa Melayu terus bertapak di bumi Pathani (Selatan Thai).




Lihat lah betapa golongan kafir ini tidak pernah berhenti untuk memusnahkan agama Islam selagi mane kita tidak mengikut mereka..dalam Al-Quran juga ada diceritakan..maka kita selaku orang Islam bukanlah masanya untuk kita bergaduh sesama sendri, mengatakan jemaah ini lah yang terbaik, parti inilah yang terbaik, saling tuduh menuduh anra sesama Islam. Makin gembiralah mush kita disana kerana tugas mereka menjadi mudah kerana umat Islam sendiri sudah berpecah. TAPI masa sekrang adalah masa untuk kita semua bersatu pada menentang kemungkaran dan kejahilan. Marilah sma2 kita lakukan penghijrahan, semoga Ramdhan kali ini membawa seribu satu rahmat dan keinsafan kepada diri kita semua.

''Kemuliaanku kerna ISLAM''

0 comments: