Tuesday, August 18, 2009

"TAPI SAYA IKHLAS..."



“ Tapi saya Ikhlas ustaz nak memperisterikan dia!”..saya telah berzina dengan pasangan saya, tapi saya dah janji nak kahwin dengan dia bila berkemampuan nanti, saya sayang dia Ustaz?”..

Terkejut juga bila saya dengar dialog nie..mane tidaknya..tidakkah ia menyalahi konsep “IKHLAS BERZINA


Nilai Ikhlas sudah cukup elok dalam Islam.Hanya Allah sahaja yang tahu sejauh mana keikhlasan hambaNya. Namun Zina itu di HARAM kan dalam Islam. Malah dalam Al-Quran ada mengatakan “…jangan kamu hampiri zina.”


Setiap org mempunyai fitrah untuk disayangi dan dicintai. Diambil perhatian dan dibelai.dalam dunia ni siapa yang tak suka dibelai. Tidak normal la orang yang tidak suka dibelai,disayangi dan dikasihi. NAMUN semua itu ada batasan dan landasannya.


Nabi datang untuk selamatkan kita .Nabi bersabda, “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia”. (Hadis riwayat Ahmad & Baihaqi)


Nilai akhlak merupakan landasan dan kayu pengukur yang penting bagi kita.. Akhlak tidak menghalang kehendak-kehendak fitrah. Ia mencantikkannya dan menyempurnakan. Sebagai contoh, Islam tidak pernah menyuruh kita menutup nafsu seks, sebaliknya menyalurkannya kepada suatu yang murni, selamat dan mendamaikan. Maka perkahwinan adalah salurannya. Alangkah indahnya firman Allah yang bermaksud: Isterimu adalah ladang bagimu maka datangilah isterimu dengan cara mana yang kamu mahu! (Surah Al-Baqarah ayat 223) .

Maka,niat yang kita buat kena ikhlas, cara pula kena mengikut syariat. Tapi syariat mengharamkan zina.. Jadi tiadalha istilah "ikhlas erzina"..ada yang tak kena tue.


p/s : cerita ini tiada kene mengena dengan sesiapa sama ada yang hidup atau yang telah meninggal dunia. sekadar perkongsian.sama-samalah mengambil ibrah dari perkongsian ini.


"kemuliaanku kerna ISLAM"

3 comments:

miss R.A said...

Salam,

nice story...
hmm, but not nice to say,'ikhlas berzina'
merepek ja...
orang yg tengah mabuk arak/mabuk dadah/mabuk asmara ja yang akan cakap macam tu... orang yg berwawasan hidup tidak akan mengatakannya...

ye, kena jaga hati jaga iman...

belai hati dengan bermesra dengan Allah (walau kekadang tetap juga dipandang serong dalam masyarakat).. people can say whatever they want; but they not see our lives 24 hours...

5 and 6 tak perlu ditunjuk; tapi yang 1 iaitu ihsan perlu sentiasa dipupuk kerana ia membentuk peribadi- begitu kat Pak Firdaus (ESQ)

"Fear of God is the beginning of wisdom" - hadith

terima kasih, Shafinaz..
salam

sufi_sakinah said...

to miss R.A

"people can say whatever they want; but they not see our lives 24 hours"

kekadang..orang yang buat baik pun di kata yg bukan2,ditindas,dihalang..namun dakwah perlu diteruskan...kita selalu fikirkan pandangan manusia..tapi tidak pula melihat pada pandangan Allah..

hati memang perlu di jaga..tapi jangan pula kita asyik disibukkan dengan masalah hati sampai apa2 kerje pun tak jadi..walhal banyak lagi masalah ummah yg perlu difikir..

sama2 la saling mengingati..masa belajar nie x semua bende yg kita boleh buat..tapi mula la walau pn sedikit,sampaikanlah walaupun sepatah,senyumlah walaupun pahit..

-peringatan untuk dri sndri-

terima kasih miss R.A

miss R.A said...

Salam,

thanks sufisakinah,

Statistically, from my life, it's about 50% that i included my true emotions in my activities.

frankly, previously i like to play with emotions especially when with kids or when treating with 'childish' persons..
hehehe...

Emotion is an important elemant too.Our prophet saw also concerned about it when he with other people, but he used it wisely. He is very patient and never try to judge people. During any cases, he remembered other people too and not selfish because he knew his people well and knew how to treat them well...

and we will be never like him, but always try to make him as the excellent example in our lives...

salam