Saturday, March 21, 2009

HATI-HATI VIRUS!

VIRUS!!!

Entri kali nie saya nak berkongsi mengenai hubungan persahabatan@ukhuwah. Dalam kita mengejar cita2 sebagai seorg palajar juga sebagai seorg anak sudah tentu kehidupan di university membawa seribu satu kenangan dan pengalaman terutam bagi sesiapa2 yang aktiv bak dalam persatuan atau sebagainya. Tanpa sedar kita telah membina persahabtan, berkongsi suka dan duka lebih bagi mereka2 yang berada dalam jalan dakwah. Kehangatan dan keakraban tidak hilang dengan seketika dari kehidupan manusia, melainkan diawali oleh banyak faktor yang menyebabkannya hilang.


Namun begitu, sering terjadi kisah seseorang tidak dapat memperhatikan beberapa hal penting ketika bergaul dengan sahabatnya, sehingga membebaninya dan hilanglah keseronokan bersahabat yang pernah ada di antara mereka. Oleh kerananya, kita harus mengetahui cara menjaga kehangatan tersebut serta membangunnya. Pada waktu yang sama, kita harus mengetahui pula faktor-faktor dan virus-virus yang dapat merosaknya, agar dapat terhindar darinya. Pernah saya menyakiti hati shbt tanpa sedar..walaupun mulut x boleh berkata2 tapi hati bias Kita tidak boleh menganggap enteng dari segala bentuk ucapan, tindakan dan sikap kita di hadapan sahabat. Ada kalanya, pengaruh seorang sahabat menjadi pendorong untuk mencintai seluruh orang yang berkawan dengannya, sehingga menganggap mereka sebagai penyebab kebahagiaannya dan tidak mungkin sanggup meninggalkannya sahabat. Saya juga tidak terlepas menghadapi masalah ini

Sahabatku,ingn aku coretkan sesuatu :


andai saja aku boleh terus hidup berdampingan
dengan mereka...
sehingga jika aku kehilangan, pupuslah kehidupanku
rumahku adalah di antara rumah-rumah mereka
pusaraku pun ada di antara pusara mereka
(dipetik dr virus2 Usrah)

Saya nak sahabat renungkan ,alangkah besar pengaruh seorang terhadap sahabatnya, Seseorang sahabat itu mampu mengubah sahabtanya yang lain. Kadang- kadang pula, bagaikan ubat yang diperlukan dalam waktu-waktu tertentu, bukan setiap saat. Namun kadang-kadang ia juga menjadi racun dan penyakit yang dapat menghancurkan kehidupannya . Sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula kita dalam bershabat. Jangan la kita bermasam muka,membenci, shbt kita kerna itu bukan sifat yg diamanahkan oleh Allah..Semoga kisah yg sedikit ini menjadi ikhtibar bersama..

Hargailah seorang sahabat itu kerna mencari seorang sahabat bukan senang, berbanding mencari 100 org musuh…renung2 kanlah bersama.




"Kemuliaanku kerna ISLAM"

0 comments: