Friday, March 20, 2009

sekeping hati


Asalamualaikum..



setelah sekian lame menyepi..akhirnya muncul jg..banyak bende berlaku nie.di dinihari nie..hujan rintik2..tetiba hati sy rasa hiba dan sedih mengenangkan kisah2 lama. Perjalanan hidup yang mempunyai 1001 makna, yang tak dapat diungkap dengan kata, yang x dapat nak dikongsi dengan sesiapa..hanya DIA yang tahu.



DULU..

saya pernah terdengar dalam ceramah ( tue pun secara kebetulan "ter" pergi)..Ustaz kate, hidayah ALLAH amat mahal...saya pun terfikir..."mahal?boleh kire ke hidayah Allah nie"..dengan blur2 saya terus mendengar ceramah tue..makin lama makin menarik sebab ustz nie pandai buat lawak..so x lah ngantuk p ceramah tue (memang pada kebiasaan program2 ceramah macam nie kalau x sesungguh, sentiasa 'setuju' apa yg ustaz cakap).lagi la ustaz kaitkan tentang CINTA.segar je la.bersungguh saya dengar.

apa makna cinta?kepada siapa patut kita serahkan cinta?dimana martabat cinta?..hah macam2 la..



SUKU DULU..

saya mula berjinak2 dengan program ilmu...sebab saya rasa ada kepuasan bile p progrm2 nie..kalau dulu saya tertarik disebabkan ceramah tentang cinta,tapi sekarang nie saya LEBIH tertarik kalau ceramah2 tentang MUSLIMAH(nie satu peluang!)..ntah macam ade satu tarikan la..bile saya melangkah ke alam matrik,lagila pulak matrik melaka yang org kate matrik 'ISLAMIC'(nie satu peluang!) saya cube2 join badan dakwah kat sana..p surau blok wlaupun xda jemaah untuk solat..tapi kat situ la dapat ketengan,lagi la pulak surau tu dekat je ngan bilik(nie satu peluang!)

mula2 masuk matrik dulu saya berazam nak join aktiviti islam tapi bile fikir balik,sempat ke..kat matrik nie sekejap je..saya nie dah la telinga kaki tangan study..lps 1 minggu kat mtrk saya terpilih jadi ajk surau perdana..padahal saje2 je apply..ye la sekolah macam saya nie ade kelayakkan ke nak jadi 'budak surau'..(tp nie satu peluang!)..pehhh..memang sy rase rendah diri ..tapi sorg shbt (shbt,teman kwn berbeza ye) tegur yg kite tiada beza kecuali..............(cr la jwpn sendri)



SETENGAH DULU



Saya memang bersemangat dlm menjalankn tugas..lagi pula dapat bawa akademik seiring..(nie satu peluang!)..sy rasa gembira sebab (MUHAMMAD 47 :7).

kat matrik nie pula bnyak risalah2 tentang muslimah.(nie satu peluang)



3/4 DULU



Baru tau apa matlamat hidup..saya dpt ramai sahabat2 susah dan senang..

Saya dapat apa yang orang lain x dapat

Saya banyakkn memerhati dan menilai.



SEKARANG



Tugas saya bukan setakat mendengar, tapi sekrg sampaikan...

Tugas dan tanggungjawab kita melebihi masa yg ada.



CONCLUSIAN



Wahai kawan-kawan semua..

apa yang saya bawak dalam entri kali nie adalah satu perkongsian...kita lihat sebenarnya Allah bagi banyak peluang pada kita bkan hanya satu peluang tapi banyak cume kekadang kita x sedar dan pura2 x sedar..betulah kata2 yg sy dengar dr shbt2..jika SELANGKAH

kita mencari Allah, BERIBU2 langkah Allah mendekati kita dan DIA akan tujukn kn pada kita jalan itu..(FUSSLILAT 41:53).bukankah Holly Quran itu buku rujukan besar kita..

Jadi kawan2 yg dah tedetik, terlintas teringin untuk berubah..mulakan la SEKARANG...hidayah Allah memang mahal..(sekarang sy dah faham mksud MAHAL)..ALLH sentiasa tunggu taubat hamba2 NYA...sama2 la kita kembali kepada Pencipta kita yg Maha Pencipta...cube la lihat pada diri sendiri..di situ dah bnyk tunjukkan kebesaran Allah..carila program2 yg boleh mendidik jiwa (AL- MA'IDAH 5:35)..,kamu semua xkan menyesal..saya bagi guarantee..cukupla setakat nie..tunggu entri seterusnya.
k selamat mencuba!







" kemuliaanku kerna ISLAM"

0 comments: