Thursday, March 26, 2009

VIRUS LAGI!!

virus lagi!!! Tak habis2 ngan virus entri saya nie kan..maklumlah..lattop saya baru diformat setelah beratus2 virus dibela..sungguh hebat virus nie sehingga boleh menyebabkan seluruh folder tak dapat dibuka…walaupun lattop nie dah dibekalkan dengan “pelindung keselamatn” at last masuk juga virus tue..hebat juga sape yang mencipta virus computer nie. tapi hebat lagi sape yang mencipta otak orang tue..mmm..semestinya ALLAH SWT...sehebat mane pun penciptaan orang tue tapi kalau Allah tak kurniakan otak, sudah pasti kita tak dapat ape yang kita rase sekarang..semuanya dalam zon selesa..dalam keselesaan nie jgn pula kita lupa saudara2 se Islam kita di Palestin..
entri kali ni bukanlah virus itu yang saya maksudkan. Tapi virus yang kita tak sedar sebenarnya adalah VIRUS DOSA..rasanya kenapa saya kata dosa tue virus?..ok saya bagi analogi..umpama penyakit, penyakit lahir disebabkan kehadiran virus atau bacteria. Hah dapat tak??!!
Jadi begitula juga hati. Ada virus tersendiri. “ Virus” dosa akan menyerang dan “merosakkan” hati tidak secara mendadak…virus2 nie akan rosakkan hati secara perlahan-lahan dan berperingkat.
Jadi disini saya nak kongsi sedikit . Melalu pembacaan, ada 4 tahap virus dosa yang merosakkan hati manusia :


1. RASA BERSALAH DENGAN DOSA
Pertama kali kita buat dosa, hati akan diburu rasa bersalah. Itulah kelebihan hati yang Allah kurniakan pada setiap individu. Ia memang suatu fitrah tidak kita la sama ada kita beragama Islam, Kristian, Budha walhal pada yg ‘free thinker’ sendiri..mereka rase bahawa ade suatu kuasa besar yang akan menghukum perbuatan dosa mereka. Jadi apabila fitrah ini dikotori, manusia seolah-olah menentang hati kecil mereka..menyesal bukan main. Rasa bersalah itu memang menyeksakan skerana mereka seolah-olah berperang dengan diri sendiri.(pernahkan anda alaminya), tepuk dada tanya iman.


2. RASA BIASA DENGAN DOSA
Namun rasa berdosa tu tak lama pun. Lebih-lebih bila kita mengulanginya buat kali kedua dan berkali-kali. Serta merta rasa bersalah tu akan hilang. Lalu akhirnya, kita akan terbiasa dengan dosa yang dilakukan. Rasa bersalah tidak akan dating lagi. Jika dulu ada air mata yang mengalir kerna rasa bersalah dan penyesalan namun di tahap kedua ini tiada lagi air mata. Alah bias tegal biasa. Camtu lah pepatah melayu. Hati seolah-lah telah tega dan rela untuk dosa dan terus berdosa.


3. Akan bersambung untuk entri seterusnya...


" kemuliaanku kerna ISLAM"

0 comments: