Wednesday, March 25, 2009

HATIKU MILIKMU


Rasaulullah saw menegaskan bahawa dalam diri manusia ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah manusia tersebut. Sebaliknya jika jahat daging itu, maka jahatlah orang tersebut.



Itulah peranan utama HATI. Ia umpama raja kepada diri manusia. Jika RAJA baik, RAKYAT pun akan baik..ops..sebelum tua entri kali nie bukanlah nak menyalahkan sape2..nie hanya perkongsian dan pandangan dari seorang rakyat biasa...sebenarnya begitulah bila hati baik, secara automatik tangan, kaki, mulut , hidung dan yang lain2 akan jadi baik. Banyak yang perlu kita kaitkan bile bercakap berkenaan soal hati . kalau sahabat2 nak tau tidak kurang daripada 188 kali informasi tentang hati ini diulang dalam holly Quran..wah!!!..banyak tue..lihat betapa hebatnya hati manusia.

Jadi kesimpulan pendek yang kita boleh lihat., untuk melahirkan diri, keluarga, masyarakat, ,negara, bahkan dunia yang baik mestilah dimulakan dengan pembersihan hati.

Soal hati, bukan hanya penting pada peringkat awal, walhal ia perlu berteruskan dan perlu sentiasa dijaga sepanjang masa supaya manusia mampu menjadi individu yang mampu memberi kebaikan.

Rasulullah pernah mengingatkan dalam hadis pertama.."sesungguhnya setiap amalan itu dimulakan dengan niat" (riwayat muslim).Jika niat baik,maka amalan juga akan baik.

Jadi apa niata kita hari ini. adakah kita baca entri ini untuk diri kita sahaja.maka tanggungjawab anda sebar2 kan la walau sepatah perkataan.



" kemuliaanku kerna ISLAM"

0 comments: