Monday, May 4, 2009

VIRUS LAGI!!




Bencana alam menurut ahli sains, adalah disebabkan hukum alam “ law of nature” dilanggar. Menurut ahli agama pula bencana alam boleh berlaku apabila manusia melanggar syariatullah , yakni dengan meninggalkan apa yang diperintahkan dan melakukan apa-apa yang diharamkan. Kesimpulan yang sama ini menunjukkan bahawa sains dan agama adalah dua perkara yang serasi dan harmoni. Jika kita bijak memanfaatkan kedua-dua bidang ini kita akan selamat di dunia dan di akhirat.

Maka masing-masing (mereka itu) Kami seksa disebabkan dosanya, maka diantaranya ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan di antara mereka yang kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sediri.” ( Al-Ankabut : 40)

Jika kita lihat pada hari ini, umat Islam di Palestin dan juga ditempat2 lain berhabis-habisan mempertahankan tanah air mereka dengan kelengkapan senjata yang tidak setanding pun dengan puak Yahudi (Zionis) serta puak yang menentang Islam. Tiada siapa yang tahu keperitan yang dialami terpaksa menjadi pelarian di negara sendiri. Usaha kita sebagai saudara seIslam hanya mampu mendoakan agar Allah membantu umat2 Islam yang ditindas dan memberi kemenangan kepada Islam.

Namun sekarang kita digemparkan dengan Wabak Influenza A (H1N1) yang mula menular lebih meluas di Amerika Syarikat, Eropah dan Amerika Latin dan di Kanada. Wabak ini kembali menyerang babi, ketika kerajaan Mexico membayangkan akan membenarkan perniagaan dan sekolah dibuka semula selepas ditutup sejak minggu lalu. Ini amat dikhuatiri kerana virus ini membawa maut bagi sesiapa yang diserang.
Perkembangan terbaru yang menyaksikan virus maut itu tersebar ke Colombia kes pertama disahkan di Amerika Selatan. Hal ini amat membimbangkan pakar kesihatan kerana musim selesema dijangka bermula di Hemisfera Selatan.

Sama2 la kita berfikir bahawa Allah baru ‘menjentik’ virus itu untuk dijadikan peringatan. Mudah bagi Allah untuk menurunkan bala pada sesuatu umat itu. Tiada senjata canggih yang diperlukan. Jika kita renung kembali, kewujudan khinzir telah lama namun darimana datangnya virus ini? Maka, Allah lah selayaknya tempat kita kembali.
" kemuliaanku kerna ISLAM"

2 comments:

rossees said...

virus ini memang popular sekarang. hari2 dengar... lagi sekali daripada haiwan itu.. tapi masih juga orang tetap nak makan...hmm

memang betul lar apa Allah kata.. manusia (sy juga) suka menganiaya diri sendiri (menzalimi diri)...

salam

sufi_sakinah said...

wasalam..sesuatu yg Allah turunkan tue merupakan suatu peringatan buat kita.Walaupun pada kaum lain, ia juga merupakan suatu teguran pada kita.