Friday, May 1, 2009

SEKIRANYA SKRIN BOLEH BERKATA-KATA


(aku dan imaginasiku menerusi pembacaanku)


Majoriti semua mahasiswa/i mempunyai lattop sendiri. Internet pula adalah salah satu medium yang penting untuk ekses maklumat. Internet nie juga merupakan salah satu anugerah Allah. Sekiranya skrin, tetikus, papan kekunci dapat berkata-kata, tentu mereka dah tegur mana2 penggunaan yang buat maksiat menerusi internet. Cume yang pasti pada hari akhirat kelak, segala tubuh badan kita kecuali mulut yang akan menjadi saksi terhadap lakonan kita di ‘pentas’ dunia ni.


Setiap orang akan menyesal :


· Anak menyesal kerana kurang menghormati dan membuat kebajikan kepada bapanya.


· Pelajar menyesal kerana kurang bersungguh mencari ilmu.


· Suami isteri serta ibu bapa menyesal kerana kurang memberI kasih sayAng dan bimbingan ahli keluarga.


Cube kita bayangkan sekiranya skrin dan papan kekunci dapat bergerak. Barangkali (bagi pengguna yang salah guna internet) skrin mogok, enggan menayangkan sebarang visual. Tetikus pula akan membiarkan tangan melekat padanya. Manakal papan kekunci akan melebur dan membentuk tulisan seperti :


“ Allah melihat apa yang anda buat”


“ Iman inside itu bukan setakat di lidah dan di hati tetapi dibuktikan melalui amalan”


“ Mati akan datang pada bila2 masa je”


“ Jangan berlagak apabila boleh membayar bil internet dan elektrik. Dengan apa boleh dibayar bil mata dan bil jari kamu?”


Sekiranya tetikus boleh bertukar menjadi tikus, sudah pasti dia akan gigit tangan mana2 pengguna yang menyalahgunakan internet untuk tujuan maksiat.


(peringatan untuk diri juga)

0 comments: