Wednesday, April 29, 2009

'AKU' MAHU YANG MANJA






Entri kali nie , ana nak bercerita mengenai ‘manja’..hah…tak kite nk cerita juga..mungkin anda rase meluat dengan tajuk nie tapi teruskan la membaca..pasti ada sesuatu yang ingin disampaikan..mula la tue mencebek muka..eh faham ke ape tue ‘mencebek’?..sape nak faham belaja bahasa jawa dulu…kalau menngenai manja nie ia paling sinonim dengan perempuan/muslimah/wanita..yang laki plak susah nak tengok yang manja2 nie…nie ikut kajian ana la,maklumlah lah dalam family ana ada 4 org putera dari 6 orang..jadi ana tengok laki nie kalau manja pun sebelum kahwin manja dengan emak..dengan ayah skit2 la tue pun kalau nak sesuatu..ye tak?..nie hanya teori buatan dari ana..dan lepas kahwin boleh la lepas manja ngan suami/isteri..hah bab nie ana tak tau la sebab tak berpengalaman lagi.



Bagi orang yang sedang bercinta pula manjanyer bukan main…pijak semut pun tak mati..nak jaga punyer pasal perempuan tue di pimpin tangan bile nak melintas jalan, suruh peluk kuat2 kalau naik motor dengan alasan takut jatuh..lepas kawin dah ada anak 2 3 4 5++, suami jalan depan,isteri sebatu tertinggal kat belakang..hah nie ana dengar dari ceramah2 la..anda juga pasti selalu mendengarnya.(nampaknye ana menyebelahkan perempuan)







Jangan ingat manusia je ada perasanan manja ye ,perasaan untuk disayangi tapi haiwan pun ada..contohnya kucing, salah satu sebab kenapa orang bela kucing adalah sebab kucing nie bersifat manja..ada masenya ia akan gesel2 badan kat tuannya..kalau kite tengah duk tengok tv kucing nie pun sibuk nak duk same2..hah nie speisis kucing kat rumah ana la..kirenya kucing nie dah boleh bau sape tuannya dan ia akan manja dengan tuannya. Ade juga orang bela kucing sebab nak axcercise mlm2..kejar kucing tue sampai la kucing tue naik semput..hah ade juga orang yang macam nie..ada juga yang bela kucing sebab nak tolong tangkap cik Ti kat rumah..hah x kesah la yang penting memang orang pilih kucing.





Kalau seorang pekerja pula die akan berkelakuan baik, cube2 nak manja nak tarik hati majikan supaya majikan senang dengan die..tapi kekadang meluat juga tengok orang yang terlebih2 manja nie..maksudnya kene la bertepat..jangan pulak yang dah kahwin, tapi kat tempat kerja bermanja dengan orangn lain..eh sedikit panjang pula entri kali nie..




Ok la, yang atas2 nie hanya sampingan je..yang ana nak cerita adalah manusia yang paling manja..hah cepat teka siapa?.. lambat ,ana jawab..manusia yang paling manja adalah Rasulullah SAW kekasih Allah..Rasulullah manja kerna baginda sentiasa menyebut dan berdamping dengan Allah. Rasulullah sentiasa mewarnai ibadahnya dengan berdoa dan berzikir kepada Allah. Begitu juga pada para Nabi.



dan pada sebagian malam,lakukanlah solat tahajud sebagi tambahan bagimu…” (17:79)



Ini lah adalah antara amalan para nabi untuk bermanja dengan Allah. Alangkah indahnya. Kita juga boleh berbuat demikian. Allah sentiasa menunggu kita untuk ber 'manja’ denganNya dan Dia tak pernah jemu seperti jemunya manusia. Maka ingatan untuk diri dan juga pembaca sekalian, kelemahan kita adalah kekurangan kita. Kekurangan kita adalah kebergantungan kita. Kita bergantung pada bantuan Allah. Dengan mengadu pada Allah dan ber’manja' denganNya kita telah mengadu pada zat yang sebenar.




''kemuliaanku kerna islam''


0 comments: