Tuesday, April 28, 2009

EXAM BESAR DALAM EXAM YANG KECIL




Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya juga melepasi ujian akhir semesta ni..pejam celik pejam celik sekejap je mase berlalu…rase baru je semalam duk takut n berdebar2 nak jawap exam..tub,tub,tub sekrang dah pun habis….fuh, lega…susah juga subjek nie..tapi saya yakin susah lagi EXAM Allah nanti..BERJAYA ke kite melepasi EXAM ALLAH tue?!!


Nak final exam kite bersedia, study sampai kewat2 malam..minum radix supaya tak mengantuk, makan pun tak menentu..memang pulun habis la…waktu tue juga kita akan lebih dekat dengan Allah .. Ye la sebab kita nak Allah tolong dengan mendapat ketenangan dan kemudahan dalam menjawab..waktu tue juga la baru nak turun surau/masjid cari ketenangan..

Dalam kita bersedia nak exam ni cube kita bayangkan baru sahaja kita nak melangkah kaki ke medan peperiksaan dengan punuh persediaan tetiba Allah tarik nyawa kita….( aku juga sedang membayangkan)…dengan kata lain kita x dapat la jawab exam.

Muncul la kita ke dunia baru yang PASTI x menjanjikan kita untuk kembali ke dunia lagi. Tinggal la kita bersama amalan2 kita menanti dan terus menanti ‘EXAM @ UJIAN’ dr Allah. Sudah pasti di akhirat kelak Allah akan paparkan segala hasil lakonan kita pada ‘skrin’ besar yang boleh dilihat oleh semua orang. Yang baik akan dibalas baik dan yang jahat dibalas dengan jahat/azab (nauzubillah). Jadi dah bersediakah kita dengan exam Allah?..saya tinggalkan persoalan ini untuk kita sama muhasabah apa persediaan kita.
(dah bersediakah aku?)


Dan barang siapa di dunia ini buta hatinnya, maka di akhirat kelak juga akan buta, dan sesat lagi jalannya ( 17: 72)



''kemuliaanku kerna ISLAM''







0 comments: