Friday, April 24, 2009

PANDANGAN MATAKU

Mata hanya pinjaman dr Allah
Pandangan MATA

Pandangan mata selalu sahaja menipu manusia. Sehingga manusia terlalu taksub dengan dunia. Segala yang tak elok dilihatnya cantik. Yang buruk segalanya dilihat baik. Kekadang semua itu untuk kepentingan duit poket masing2 masing. (maaf la, sape yang makan cili die akan rase pedas)

Pandanga AKAL

Pandangan akal selalu tersalah. HATI berkata tidak! pada rasuah, tapi akal berkata YA , dengan alasan untuk periuk nasi kau. HATI berkata jangan tipu, tapi akal kata “ kau kena menipu’ zaman sekarang nie kalau jujur sangat pun kene tindas!”


Pandangan NAFSU
Pandangan nafsu selalu melulu. HATI kata jangan keluar berdua-dua antara lelaki dan perempuan. Tapi nafsu kata, “ takpe la,bukannya selalu”. HATI kata jangan lihat perempuan/lelaki tanpa tujuan, nafsu kata “ ish lawa/handsome nyer perempuan/lelaki nie, rugi tak tengok!”


Pandangan HATI

Pandangaan HATI adalah pandangan yang hakiki. Itu pun kalau hati itu bersih. Sebab hati adalah tempat jatuhnya pandangan Allah. Hati kita kalau bersih bisikannya adalah kebenaran, namun kalau hati telah dikotori bisikannya bukanlah kebenaran.


NAMUN, apa yang perlu kita risaukan sebenarnya adalah pandangan ALLAH pada kita. Nasihat untuk diri yang menulis dan juga para pembaca sekalian, utamakanlah pandangan Allah daripada pandangan manusia. Pandangan manusia hanya terletak pada jasad sahaja. Pandangan Allah lah yang lebih utama. Adakah selama kita hidup sebagai perantauan ini segala amalan dan tindakan kita diredhai dan disukai Allah.Semoga entri kali ini sama2 memberi kesedaran pada diri dan pembaca sekalian.

Selamat bermujahadah.


"Kemuliaanku kerna ISLAM"

1 comments:

Muzakkir Al-Hafiz said...

benar sungguh....ku mendapat intipati yg berbaloi