Sunday, April 19, 2009

UBAT YANG MANIS!


Ubat selalunya pahit!!



Begitulah juga dengan mujahadah, ia sangat pahit, perit dan menyiksakan!”...terkulat2 juga saya buat kali pertama mendengarnya..apa kaitannya mujahadah dengan pahit!!.. Saya telan juga kata2 sahabat saya tue..untuk menjawap persoalan tue, saya terus mencari, dan terus mencari..


Firman Allah “ Dan sesiapa yang bersungguh-sungguh di jalan Kami nescaya Kami akan tunjukkan jalan2 Kami” (29:69)



Saya suka memetik ayat2 pada adik saya juga junior2 saya. Mujahadah itu memang pahit, kerna syurga itu manis. Dan syurga itu bukan untuk orang yang biasa , tapi untuk mereka yang ‘luar biasa’. Disini saya ingin perincikan bahawa tiada jalan pintas untuk merawat hati melainkan dengan mujahadah. kali ni saya nak berkongsi beberapa kaedah yang boleh kita sama2 amalkan untuk merawat hati. Entri kali ini sedikit panjang tapi tak rugi jika anda membacanya.


Dalam menghadapi karenah manusia, dan gelombang dunia sudah pasti hati kita terganggu. Namun lazimilah membaca AL QURAN beserta maknanya. Baca ayat2 Allah pasti akan menjana kekuatan jiwa untuk menghadapai badai dunia. Itulah salah satu penawar jiwa.



Firman Allah : “Dan Kami turunkan AlQuran yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman”…” (17:82)


Kita ibaratkan jiwa orang yang tidak membaca AlQuran ini bagai telefon bimbit yang kehabisan bateri. Secanggih manapun telefon tue atau semahal mana pun telefon tu tetap tidak berguna jika kehabisan bateri.. Jadi apa yang perlu dibuat ialah kita cas la telefon tue supaya lebih berfungsi. Begitula jiwa manusia yang mati, betapa segak, cantik atau bertenaga sekalipun seseorang tue sebenarnya ianya hanyalah dari luaran. Tanpa al Quran segalanya tidak bermakna. Orang yang ‘berjaya’ tetapi meminggirkan Al Quran ibarat mendaki puncak untuk meninggikan lagi tempat jatuh..ibarat memburu fatarmogaa dunia la kiranya..






Selain membaca Al Quran , hati juga boleh di rawat dengan mendirikan SOLAT. Jika kita ingin Allah ‘ bercakap’ dengan kita, bacalah Al Quran kerana Al Quran itu adalah ayat2 Allah, tapi jika kita ingin ‘ bercakap ‘ dengan Allah maka dirikanlah solat. Sebab dalam solat itu sebenarnya kita mengadu,merintih pada Allah. Hat yang lemah akan mendapat semula kekuatan apabila kita bersandar pada satu kuasa Yang Maha Besar. Kita boleh lihat,jka kita sendiri mempunyai masalah kemudian kita luahkan pada orang yang kita sayangi dan percayai, langkah ini akan meredakan beban rasa tu. Apatah lagi jika kita solat, kita luahkannya pada orang Yang Maha Pencinta yang mencipta cinta itu sendri. Berlipat kali ganda la kelegaan tue .




Firman Allah : “ Dan apabila hamba2-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa pada-Ku” (2:186)



Maka carilah hati kita dalam SOLAT!




Akhir sekali rawatlah hati dengan mengingat MATI. Hati yang mengingati
akan hidup, dan yang melupakan mati akan mati. Ingatlah, mati adalah pembasuh hati yang resah dan gelisah. Cukuplah mati sebagai peringatn dan pengajaran. Namun jika mati pun belum dapat mengingatkan kita, sama2 lah kita berdoa agar Allah kurniakan hati yang baru, kerana hakikatnya kita sedah xde hati lagi. Jangan sampai kita kehilangannya!

0 comments: