Sunday, April 19, 2009

SI KECIL YANG HEBAT


Pernah anda terfikir macam mane madu terhasil?
Anda mungkin menjawab “ mestilah daripada lebah!”..ok, memang kita telah sedia maklum lebah yang menghasilkan madu. Tetapi tahukah kita betapa sukarnya lebah2 ini bekerja untuk hasilkan madu sejak mereka lahir lagi?…teruskan la membaca sebab saya akan membawa anda di dunia SI LEBAH…

Dan Allah member ilham kepada lebah : “hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok2 kayu, dan juga di bangunan2 yang didrikan manusia. Kemudian makanlah dr segala jenis bunga dan buahan, serat turutlah jln2 peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu” (Dan denga itu)keluarlah dalam badanmu minuman (madu) yang berlainan warnanya yg mengandungi penawar bg manusia…” (16:68-69)

Di dalam sebuah sarang lebah, terdapat seekor ratu, beberapa ratus lebah jantan dan beribu-ribu lebah betina yang mandul, iaitu lebah bekerja. Adalah lebih kurang 800000 ekor dalam satu sarang). Antara tugas mereka ialah membersihkan sarang, member perlindunga kepada ratu dan lebah jantan, menjaga larva membina sel untuk telur2 berkembang, mengekalkan kepanasan dan kelembapan sarang, mengumpul manisan debunga, air , dammar dan lain2.
Seekor lebah bkerja dalam hidup selama 4 – 6 minggu . Selama 3 minggu selepas dilahirkan ia akan tinggal dalam sarang. Tugas pertamanya ialah menjaga lebah yang sedang membesar. Memberi makan kepada bayi lebah dengan madu debunga yang diambil dr tempat simpanan..Bila lebah dah berusia 12 hr,tiba2 lilin lebah mula dihasilkan dalam badannya. Lilin lebah amat penting untuk membuat arang lebah.


Lihat sarang lebah di atas. Tidakkah ia kemas? Cuba kita fikirkan bolehkah kita membina heksagon yg kemas tanpa menggunakan pembaris?...atau, kita ambil sehelai kertas dan lukis heksagon dari satu penjuru kertas dan sorang lagi dr satu penjuru yang lain kemudian dapat kita hasilkan heksagon ditengah2 kertas tanpa meninggalkan sedikit pun ruang kosong?..pasti kita tidak dapat lakukannya. Tetapi si kecil lebah ini mampu melakukannya dengan sempurna.lagi la dilakukan tanpa sebarang alatan.


Lebah ini akan buat sarang dr satu sudut. Dan jika kita lihat kesemua heksagon itu sama besar. Bagaimana seekor lebah boleh lakukan tugas yg tidak boleh dilakukan oleh manusai. SUBHANALLAH. Itulah kebesaran Allah.Selama 3 minggu lebah akan melakukan tugas2 dalam seperti menjadi pengawal keselamatan di sarangnya dan sebagainya. 3 minggu berikutnya apbila betul2 mahir barulah lebah tadi keluar mencari mad debunga.Kalau manusia ada letih, lebah juga letih. Apabila sudah letih lebah akan mati selpas bekerja tanpa henti.

Begitu juga manusia. Allah menciptakan dengan kelebihan masing2. Walaubagaimanapun akhirnya kita akan kembali juga pada NYA. Cuma di sini saya nak kita sama2 fikir tentang kehebatan NYA supaya dapat menambahkan rasa rendah diri pada Allah yg menjadikan kita dari air mani yg kotor.

" kemuliaanku kerna ISLAM"

diolah dr buku ' KEAJAIBAN CIPTAAN ALLAH' karangan Harun Yahya.




0 comments: